22/10/2012

Det er så yndigt...

Det skulle være så yndigt at være to. Det kan det også være. Men det er ikke alles erfaring at det er det. Og for de fleste af os, der er sammen med en anden enten i ægteskab eller long-term-relationship ved også, at det kræver en dedikeret indsats at blive sammen. Ikke fordi man ellers automatisk forsvinder fra hinanden, men fordi det er så let at tage hinanden forgivet. Og fordi et kærligt, solidt forhold ikke er en given ting. Det er noget man beslutter igen og igen - også selvom man har ring på, og har sagt "til døden os skiller."

Af og til kan man i dameblade finde lister over, hvad man kan gøre for at holde sit forhold friskt (og så er det tit noget med sex), og nogle aviser har med jævne mellemrum artikler om, hvilke fælder der typisk gør, at par går fra hinanden. I dag har jeg læst et blog indlæg af en fyr, der er blevet skilt to gange, og som kommer med sine grunde til, at hans ægteskaber ikke holdt. Han er ærlig, reflekteret og det handler ikke kun om sex eller børn. Det handler faktisk rigtig meget om, hvordan man taler til, om og med hinanden. Du kan læse Dan Pearces blogindlæg "16 ways I blew my marriage" her.

Selv har jeg været gift i 9 år. Mit bedste råd? Jeg ved faktisk ikke, om jeg har ét. Har du et godt råd om, hvordan det bliver yndigt at være i et forhold/ægteskab?

6 comments:

  1. Mit umiddelbare svar er, at det er vigtigt, at vælge den rigtige. Og med det mener jeg, et menneske man føler ligeværd med og har respekt for, og så skal der naturligvis være en kemi/gnist/tiltrækning.
    Jeg må give Billy Grahams kone ret, hun sagde engang, at hun var glad for, at Gud ikke hørte alle bønner - fx. ikke dem, hun havde bedt om at blive gift med nogen tidligere kærester:-)
    Kærlig hilsen, Charlotte, lykkelig gift med Jørgen på 32.år

    ReplyDelete
  2. Jeg ved at tiden til hinanden skal være der -måske ligefrem prioteres, især med små børn. Når tiden er væk, løber vi hurtigere og prøver at indhente tingene -vi bliver mere trætte og det fører ikke til kærstetid!
    Jeg har ikke læst Dan Perces indlæg -endnu :)
    Hilsen Lene, mor til 4, samlevende på 6. år

    ReplyDelete
  3. Acceptere at ægteskab ikke til alle tider er lutter kærlighed og idyl. Respektere hinanden og samarbejde. Her står hårdt arbejde på dagsordenen i forhold t at familien skal fungere.. meget praktisk

    ReplyDelete
  4. score hinanden mindst 1 gang om dagen

    ReplyDelete
  5. Jeg har været gift nu i rigtig mange år, og for mig betyder det alt, at jeg får lov til at udvikle mig i den retning, jeg har lyst til. Der bliver ikke lagt bånd på mig; tværtimod får jeg støtte og gode råd. (Det gælder selvfølgelig også den anden vej...). Og så humor - man skal kunne grine sammen og af hinanden og ikke tage alt så højtideligt... :-)

    ReplyDelete
  6. Tak for jeres gode råd! Respekt, gensidighed og dedikation til hinanden - det er vist det, der er humlen i det :-)

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...